Mahasiswa tetap berhimpun di UIA malam ini

KUALA LUMPUR, 25 Okt: Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) memuji tindakan Universiti Islam Antarabangsa (UIA) berani menarik balik penggantungan Pakar Perlembagaan Prof Dr Abdul Aziz Bari sebagai pensyarahnya.

SMM berpandangan, tindakan itu membuktikan UIA menghormati kehendak banyak pihak khususnya mahasiswa yang mahu isu ini diselesaikan segera.

Namun, menurut Pengerusi SMM, Ahmad Syukri Ab Razab, mahasiswa akan tetap meneruskan himpunan menyambut kehadiran Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein di UIA malam ini seperti yang dirancang.

Tegasnya, himpunan ini bagi memberi petunjuk kepada rakyat bahawa mahasiswa bukan sekadar mempertahankan Aziz namun mempertahankan kebebasan akademik.

"SMM masih berpendirian untuk meneruskan perjuangan mempertahankan kebebasan akademik. Perjuangan SMM adalah mempertahankan kebebasan akademik dan bukan hanya mempertahankan Prof Dr Aziz Bari," katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Dalam pada itu, SMM turut menyelar tindakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang membatalkan lawatannya ke UIA malam ini.

"SMM menyifatkan bahawa tindakan Perdana Menteri membatalkan lawatan itu adalah atas dasar takut untuk berdepan dengan mahasiswa," katanya sambil berkata memorandum akan tetap diserahkan keapda Hishammuddin.

Semalam, UIA menarik balik penggantungan Aziz dan meminta beliau melapor diri keapda Dekan Fakulti Undang-Undang hari ini.

Bagaimanapun, siasatan terhadap Aziz masih berjalan kerana universiti perlu masa menimbangkan dengan teliti jawapan kepada surat tunjuk sebab.

Ucapan penutup Presiden PAS -Persidangan ICT dan Media Baru 2011

Ijtima' Tarbawi Pemuda PAS Peringkat Kebangsaan 2011

Ijtima' Tarbawi Pemuda PAS Peringkat Kebangsaan 2011




ATURCARA IJTIMA' TARBAWI 2011.

HARI PERTAMA : 28 OKTOBER 2011
________________________
 
3.00 - 4.00 pm : Pendaftaran peserta

4.20 - 5.00 pm : Solat Asar dan Al Mathurat

5.15 - 5.45 pm : Taklimat program oleh Pengarah Akademi Tarbiyah

5.50 - 6.30 pm : Urus dan Hemat diri

6.35 - 7.10 pm : Tafakkur dan Munajat

7.15 - 7.30 pm : Solat Maghrib berjamaah

7.35 - 8.30 pm : Kuliah Maghrib
Kuliah Maghrib:
Oleh: Al Fadhil Dato' Dr. Harun Din : Timbalan Mursyidul Aam PAS

8.40 - 8.55 pm : Solat Isyak berjamaah

9.00 - 9.30 pm : Makan Malam

9.40 - 11.40 pm : Majlis Perasmian
Oleh:
YAB Dato' Tuan Guru Hj. Nik Abdul Aziz Nik Mat
Yb Salahudin bin Ayub
Ustaz Nasrudin Hassan
Ustaz Nik Abduh Nik Abdul Aziz

12.00 am : Program ditangguhkan dan tidur

HARI KEDUA 29 OKTOBER 2011
____________________________

4.30 - 5.10 am : Qiamullail dan munajat

5.30 - 6.00 am : Solat Subuh berjamaah dan Al Mathurat

6.10 - 6.50 am : Kuliah Subuh:
Oleh: Ustaz Nasharudin Mat Isa - Pengerusi Lajnah Antarabangsa PAS Pusat

7.00 - 8.00 am : Khidmat Diri dan Sarapan Pagi

8.30 - 9.20 am : Taujihat Amal Tarbawi 1:
Oleh: Dr. Mahdi Akif mantan Mursyidul Aam Ikhwanul Muslimeen

9.30 - 10.20 am : Rehat

10.30 - 11.45 am : Pembentangan Kertas Kerja 1: PAS dan Tahaluf Siyasi
Pembentang : Ustaz Nik Zawawi Salleh (Setiausaha Majlis Syura)
Pengulas : Dato’ Mustafa Ali (Setiausaha Agung PAS)
Pengerusi : Ust Syed Abdul Kader

12.00 - 12.50 pm : Makan Tengahari

1.00 - 1.20 pm : Solat Zuhur berjamaah.

2.00 - 3.30 pm : Forum Tarbawi: Masa Depan Perjuangan PAS dalam Lanskap Politik Semasa
Ahli Panel :
Dr. Zuhdi Marzuki : Pengarah Strategi DPP Malaysia
Dr. Abu Hassan,
Ustaz Abu Bakar Chik
Moderator: Dr. Aminurrasyid Yatiban

4.30 - 5.10 pm : Solat Asar berjamaah dan Al Mathurat

5.15 - 6.10 pm : Bina jaringan Ukhuwwah

6.15 - 7.10 pm : Rehat dan Makan Malam

7.15 - 7.30 pm : Solat Maghrib berjamaah

7.35 - 8.35 pm : Kuliah Maghrib:
Oleh : Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man

8.40 - 9.00 : Solat Isyak berjamaah

9.30 - 11.30 pm : Ceramah Pentas Pemuda
Penceramah:
Dr. Kamal Al Helbawi
Tuan Haji Muhammad bin Sabu - Timbalan Presiden PAS Pusat
Mahfuz Umar - Naib Presiden PAS
Ustazah Siti Zailah - Ketua Muslimat PAS Malaysia
Ustaz Nasrudin bin Hassan Tantawi (Ketua Pemuda DPPM)
Ustaz Riduan Mohamad Nor (ketua Penerangan DPPM) - Pengerusi

12.00am : Program ditangguhkan

HARI KETIGA 30 OKTOBER 2011
_____________________________

4.30 - 5.40 am : Qiamullail dan munajat

5.50 - 6.30 am : Solat Subuh berjamaah dan al Mathurat

6.35 - 7.20 am : Kuliah Subuh:
Oleh : Ustaz Idris bin Ahmad : Pengerusi Lajnah Tarbiyyah PAS Pusat

7.30 - 8.30 am : Khidmat Diri dan Sarapan pagi

9.00 - 10.00 am : Pembentangan Kertas Kerja 2: PAS dan Ijtihad Politik
Pembentang : Ustaz Dr. Khairudin at Takiri
Pengerusi: Dr. Raja Iskandar - Naib Ketua Pemuda PAS Malaysia

10. 05 - 11.00 am : Rehat

11.05 am - 12.35 pm : Talaqqi Surah As Saff . vol 1
oleh YB. Dato' Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang

12.40 - 1.30 pm : Makan Tengahari dan Solat Zuhur berjamaah

1.40 - 3.30 pm : Talaqqi Surah As Saff . vol 2
oleh Yb. Dato' Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang

3.40 - 4.40 pm : Perasmian Penutup:
oleh Ustaz Nasrudin Tantawi , Ustaz Nik Abduh Nik Abdul Aziz & Dr. Raja Ahmad Iskandar al Hiss.

4.45 pm . Solat Asar berjamaah, Al Mathurat , Doa Wehdah dan Bersurai

KONSEP KEADILAN DALAM ISLAM - Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang

ISLAM mewajibkan sikap adil dalam keluarga. Ketua keluarga yang disebut suami wajib berlaku adil dalam melaksanakan tanggungjawab terhadap mekanisme berkeluarga, memberi nafkah kepada anak isteri dan mendidik mereka supaya menjadi orang yang baik. Maksudnya, manusia bukan sahaja wajib menunaikan keperluan asas, dalam masa yang sama wajib menunaikan keperluan rohani yang menjadi ciri hidup bagi seseorang manusia. Waris lelaki yang terdekat wajib mengambil alih menunaikan kewajipan apabila wanita tiada suami dengan sebab kematian, perceraian dan sebagainya. Di sinilah hikmahnya golongan lelaki mendapat bahagian sekali ganda daripada bahagian perempuan dalam pembahagian harta pusaka.

Islam mengizinkan poligami kerana menangani masalah masyarakat, dengan syarat wajib berlaku adil terhadap keluarga dalam semua urusan secara menyeluruh, meliputi isteri dan anak-anak. Sekiranya seseorang itu tidak mampu berlaku adil atau zalim maka haram baginya berpoligami.

Allah menegaskan menerusi ayat 3 surah An Nisa' yang bermaksud, "Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim (apabila kamu berkahwin dengan mereka), maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain): dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja".

Isu poligami menjadi sasaran musuh Islam dan mereka yang jahil dan sombong di kalangan umat Islam. Mereka sebenarnya mempertikaikan hukum Allah Yang Maha Bijaksana lagi Maha Adil. Poligami adalah penyelesaian daripada Allah bagi menghadapi masalah masyarakat, jangan anggap ia semata-mata untuk memuaskan nafsu.

Peningkatan jumlah wanita daripada lelaki dengan kelahiran, bencana alam atau peperangan tidak boleh dibiarkan begitu sahaja. Itulah penyelesaian daripada Allah dengan alasan wajib yang menjamin keadilan keluarga. Sesiapa yang melanggarnya, terimalah balasannya di dunia dan di akhirat. Pihak kerajaan juga wajib memantau masalah keluarga agar berlaku adil kerana keluarga adalah komponen masyarakat yang wajib keluarga dipelihara dengan baik dan saksama.

Hubungan kejiranan ditegaskan dengan kewajipan yang besar, sehingga kewajipan terhadap jiran digabungkan bersama beriman kepada Allah dan Hari Akhirat. Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud, "Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendaklah dia memuliakan jirannya, sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendaklah dia memuliakan tetamunya, dan sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah dia berkata-kata yang baik atau diam".

Jiran perlu dimuliakan tanpa mengira agama yang dianut kerana Nabi Muhammad S.A.W sendiri memberi hak kejiranan kepada yang bukan Islam. Baginda bangun berdiri apabila jenazah seorang penganut agama Yahudi lalu di hadapan Baginda. Adalah berdosa apabila seseorang yang beriman membiarkan jirannya menderita kesusahan tanpa apa-apa pertolongan.

Dalam masyarakat generasi awal umat Islam, tidak wujud rumah kebajikan bagi orang tua dan anak yatim, kerana mereka tidak ada yang terbiar dalam kelompok masyarakat. Berlaku zalim terhadap anak yatim, ibu tunggal dan jiran adalah dosa besar. Kewajipan dan perintah ini dijaga oleh setiap masyarakat kerana takut berdosa.

Islam juga mewajibkan hubungan secara kemanusiaan, walaupun berbeza agama. Hak rakyat bukan Islam dalam Negara Islam hendaklah dijamin dengan seadil-adilnya, tanpa mengira kaya atau miskin. Penganut agama Islam diwajibkan membayar zakat bagi membela orang-orang yang memerlukan bantuan melalui zakat fitrah, zakat harta simpanan, zakat perniagaan, zakat pertanian, zakat ternakan dan lain-lain.

Penganut bukan Islam pula dikenakan bayaran jizyah (sumbangan diri), kharaj (daripada hasil pertanian) dan usyur (daripada perniagaan) dengan cara yang tidak zalim dan tidak membebankan. Seperti juga harta kutipan zakat, harta ini digunakan bagi membantu mereka yang susah. Jelasnya orang Islam dan bukan Islam tetap dikenakan bayaran. Perbezaannya ialah, amalan zakat bersifat ibadat dan aspek ibadat Islam tidak boleh dipaksa terhadap penganut bukan Islam.

Pada zaman Khalifah Umar berlaku peristiwa menarik, Abu Ubaidah bin Al Jarrah mengambil keputusan membatalkan bayaran jizyah daripada penduduk bukan Islam di wilayah Jordan dan wang yang sudah dipungut juga dipulangkan'semula. Tindakan ini dibuat kerana ancaman tentera Rom Timur menyebabkan kerajaan Islam tidak dapat menjamin keamanan penduduk bukan Islam.

Antara syarat mengambil jizyah, pemerintah hendaklah menjaga keselamatan rakyat dan hak-hak yang lain. Penduduk bukan Islam tersebut tidak mahu mengambil wang tersebut sebaliknya menegaskan mereka lebih rela berada di bawah pemerintahan Islam. Mereka menyedari keadilan pemerintahan Islam dan kezaliman penjajah Rom Timur yang seagama dengan mereka.

Suatu ketika Khalifah Umar bertemu dengan seorang tua penganut agama Yahudi yang meminta sedekah. Peminta sedekah itu lalu dibawanya kepada pengawal Baitulmal dan meminta supaya diberi bantuan yang cukup kepadanya sehingga akhir hayat. Khalifah Umar berkata, "Alangkah tidak baiknya kerana kita mengambil bayaran jizyah pada masa muda dan sihatnya, kemudian kita biarkan dia apabila dia tua".

Institusi Kehakiman Teraju Utama Masyarakat Bersih & Adil

Institusi kehakiman adalah perkara penting bagi menegakkan keadilan sebenar dalam masyarakat secara praktikal. Undang-undang yang adil sekalipun, kadang-kadang menjadi tidak adil dengan sebab pelaksanaannya pincang. Hukum Islam yang dinyatakan oleh Allah Yang Maha Adil, dan contoh yang ditunjukkan oleh Rasul yang bersifat adil perlu dilaksanakan dengan adil juga. Islam menetapkan cara yang menjamin dan mengukuhkan tegaknya keadilan dalam aspek kehakiman. Antaranya menetapkan pemisahan kuasa kehakiman daripada dipengaruhi oleh badan yang lain.

Syarat hakim, saksi, keterangan dan adab mahkamah dan hakim mestilah dengan cara yang jelas dan wajib. Mereka yang terlibat dalam bidang ini mestilah seseorang yang sanggup bertanggungjawab dengan Allah dan sesama manusia. Badan kehakiman adalah satu kewajipan yang ditetapkan oleh Al Quran, hadis Nabi Muhammad S.A.W dan ijma'. la termasuk dalam urusan ibadah, pemerintahan dan memikul amanah besar dalam Islam, walaupun ianya fardu kifayah.

Banyak ayat Al Quran yang mewajibkan melaksanaan hukum Allah dengan adil, disertakan dengan amalan Nabi Muhammad dan Para Sahabat.

Hukum yang berkait dengannya dan adab-adabnya, menjadi fardu ain kepada orang yang ditugaskan menjadi hakim.

Badan kehakiman diberi hak mengendalikan pertelingkahan dalam masyarakat dengan kebebasan yang tersendiri, tanpa diganggu oleh pihak yang lain. Nabi Muhammad sebagai Rasul pilihan Allah menjadi contoh yang ulung dan unggul, tidak menyalahgunakan haknya menjadi ketua negara apabila berlaku pertelingkahan antara manusia dan dalam banyak perkara.

Baginda S.A.W berjaya memisahkan kedudukannya sebagai ketua negara dan tidak mempengaruhi kehakiman dengan melantik orang lain menjadi hakim dalam perkara yang melibatkan peribadinya tanpa apa-apa gangguan. Keadaan ini menyebabkan orang Yahudi dan Musyrikin yang paling bermusuh dengan Islam berubah menjadi penganut dan sahabat yang setia. Mereka melihat keadilan Islam secara langsung terhadap diri mereka sendiri dan perkara ini tidak berlaku di kalangan mereka sebelum kedatangan Islam.

Sebelum wafat, ketika dalam keadaan uzur, Nabi Muhammad S.A.W. datang ke masjid. Setelah menunaikan solat, Baginda menyampaikan pidatonya yang berbunyi; "Sesiapa yang aku pernah jatuhkan maruahnya sila tampil untuk beritahu, supaya aku dihukum kerana menzalimi maruahnya. Sesiapa yang pernah aku zalimi hartanya, sila nyatakan, supaya aku boleh membayar gantinya. Sesiapa yang aku pernah pukul belakangnya, ini dia belakangku silalah balas ke atas belakangku ini".

Khalifah Umar bin Al Khattab pernah bertelingkah dengan seorang Arab Badwi selepas membeli kudanya. Beliau menyedari kuda itu cacat sewaktu menunggangnya dan ingin membatalkan pembelian. Khalifah Umar memulangkan kuda itu kepada tuannya dan meminta kembali harga yang dibayar, tetapi si Badwi itu menolak. Khalifah Umar tidak memaksanya tetapi menyerahkan hal ini kepada Badan Kehakiman supaya hak mengendalikan pertelingkahan dalam masyarakat dilaksanakan dengan penuh ketelusan dan tanggungjawab, dengan kebebasan yang tersendiri, tanpa diganggu oleh pihak yang lain.

Generasi Sahabat yang awal menerima tarbiyah yang menanamkan iman, melahirkan takwa dan menjadikan mereka pemimpin yang paling berwibawa yang pernah dilahirkan oleh Baginda Rasulullah S.A.W, bertindak dengan adil serta memantau badan kehakiman di semua peringkat perkara ini di hadapan Hakim Syuraih yang dilantiknya. Oleh kerana kecacatan berlaku di luar tempoh membatalkan jualan, Hakim Syuraih memutuskan jualan itu tidak boleh dibatalkan.

Menurut satu peristiwa lain, baju rantai besi kepunyaan Khalifah Ali hilang, tiba-tiba dijumpai berada di tangan seorang Yahudi kafir yang paling bermusuh dengan umat Islam. Khalifah Ali tidak merampasnya secara paksa, tetapi dibawa ke mahkamah. Apabila Khalifah Ali tidak dapat mengemukakan saksi, hakim tidak membenarkan baju rantai besi itu dirampas, sebaliknya diserahkan kepada Yahudi itu.

Setelah keluar dari mahkamah, lelaki Yahudi itu menghadap Khalifah Ali. Dia mengaku baju rantai besi itu sebenarnya kepunyaan Khalifah Ali, lalu menyerahkannya kepada khalifah dan berikrar masuk Islam kerana melihat keadilannya.

Kesemua cerita ini dan banyak lagi cerita sepertinya menunjukkan kerajaan Islam adalah kerajaan yang paling awal melaksanakan sistem pemisahan kuasa badan kehakiman daripada badan yang lain dalam kerajaan. Tujuannya bagi menegakkan keadilan dalam aspek perundangan.

Ini menunjukkan bahawa keadilan Islam dalam aspek kehakiman adalah menyeiuruh terhadap semua makhluk tanpa mengira anutan agama, pangkat dan kedudukan seseorang.

Keadilan Undang-Undang Islam

Nabi Muhammad adalah contoh umat yang terbaik, dilantik oleh Allah mengikut pilihan-Nya, ditarbiyah dan dikawal dengan sifat-sifat yang wajib pada diri-Nya. Benar, amanah, menyampaikan semua ajaran Allah, bersifat bijak dan terpelihara daripada melakukan kesalahan.

Sekiranya berlaku kesilapan juga, itu adalah kerana Allah ingin menunjukkan hikmah di sebaliknya dan dengan tujuan Allah ngin membetulkannya dengan wahyu dan sebagainya. Sesungguhnya Rasul itu memiliki sifat manusia, tetapi dikawal selia oleh Allah bagi menjadi contoh kepada orang lain. Melalui Nabi Muhammad S.A.W, Allah peringatkan manusia dan menunjukkan cara beramal dengan Al Quran.
Sesungguhnya Allah Taala menegaskan di dalam Surah An Nahl ayat 44 yang bermaksud, "(Kami utuskan Para Rasul itu) membawa keterangan-keterangan yang jelas nyata (yang membuktikan kebenaran mereka) dan Kitab-kitab suci (yang menjadi panduan); dan Kami pula turunkan kepadamu (Wahai Muhammad) al-Quran yang memberi peringatan, 'supaya engkau menerangkan kepada umat manusia akan apa yang telah diturunkan kepada mereka, dan supaya mereka memikirkannya".

Penjelasan dan penerangan daripada Nabi Muhammad itu dinamakan hadis atau sunnah, ia menjadi pentafsir secara praktikal dan tepat.

Golongan yang menolak hadis adalah golongan yang sesat kerana bercanggah dengan kenyataan Al Quran sendiri, serta hakikat yang berlaku pada zaman Nabi Muhammad yang mewajibkan para sahabat mengumpulkan hadis dengan amanah. Banyak perintah Al Quran yang tidak menyatakan cara amalannya seperti ibadat dan Iain-lain dan ini memerlukan penjelasan cara amalannya daripada Nabi Muhammad S.A.W.

Walaupun hadis yang banyak itu sudah bercampur dengan perkara-perkara yang tidak sihat dari segi kesahihannya, tetapi Allah Taala melahirkan para sarjana berwibawa lagi amanah daripada segi ilmu dan akhlaknya supaya dapat mengumpulkan semuanya dengan cermat dan bertanggungjawab. Mereka memilih dan menapis hadis tersebut dengan teliti berpandukan ilmu, amanah dan akhlak mereka Al Quran yang memberi peringatan, supaya engkau menerangkan kepada umat manusia akan apa yang telah diturunkan kepada mereka.

Mereka mengkaji dan meneliti semua hadis tersebut yang terkumpul di dalamnya segala ucapan, amalan, keputusan dan pengakuan Nabi Muhammad S.A.W dalam masa 23 tahun melaksanakan tugas menjadi Rasul.

Para sarjana juga merekodkan secara khusus hadis yang berkait dengan aspek cara hidup dari segi individu, keluarga, masyarakat dan negara, ini termasuklah bidang perundangan dan kehakiman bagi melaksanakan keadilan, selama tempoh pemerintahan Islam pada zaman Nabi Muhammad S.A.W dan para sahabat di seluruh wilayah Islam pada zamannya.

Sehubungan itu, Allah menegaskan dalam Al Quran menerusi ayat 7 surah Al Hasyr maksudnya, "Apa-apa yang dibawa oleh Rasul, hendaklah kamu mengambilnya".

Apa-apa yang dibawa oleh Rasulullah itu bukan sahaja apa yang disebut dalam Al Quran, tetapi termasuk juga perkara yang tidak disebut di dalamnya. Setiap orang di kalangan Khulafa' Rasyidin bertindak bertanya kepada Para Sahabat berkaitan tindakan Nabi Muhammad S.A.W apabila mereka tidak mendapatinya dalam Al Quran. Apabila pasti tidak ada maklumat, barulah mereka akan bertindak menceri penyelesaian dengan kebijak^naan tersendiri.

TIADA TAKTIK KOTOR MENCAPAI KEMENANGAN DALAM AJARAN ISLAM

Tindakan negatif dilakukan oleh generasi umat Islam hari ini bagi mencapai sesuatu impian untuk berjaya dalam cita-cita hidupnya, walaupun mungkin matlamat kejayaannya itu menyanggah cara atau teknik apa yang ingin dicapainya, bukanlah satu hal yang dibenarkan dalam Islam. Justeru Islam datang memberi teguran menerusi satu pendekatan yang amat popular dalam Usul Fiqh "matlamat tidak menghalalkan cara". Kerakusan individu tertentu hari ini untuk berjaya sama ada dalam bidang politik, pemiagaan, keusahawanan, korporat dan sebagainya dengan menjatuhkan pihak lain telah menjadi fenomena yang menggusarkan banyak pihak Ini akibat tidak menyandarkan diri mereka dengan elemen keagamaan yang menjadi teras, pelindung daripada gejala yang haram.

"Matlamat tidak menghalalkan cara" adalah satu kaedah yang diperkenalkan oleh ilmuan-ilmuan mazhab sejak beberapa abad lalu, jadi ia bukan perkara yang tersirat, malah telah tersurat dalam lembaran-lembaran kitab agama yang mesti diketahui dan dipelajari oleh segenap individu Muslim. Kegagalan untuk memahami dan beramal dengannya adalah satu kesalahan yang akan dipertanggungjawab pada hari Kiamat.
Maka mana-mana individu Muslim yang tidak bersungguh untuk mendalami serta memahami aspek keagamaan yang wajib ke atasnya, maka dibimbangi termasuk himpunan golongan yang fasik yang akhirnya menghuni neraka Allah. Perkara ini telah ditegaskan Allah menerusi ayat 24 surah At Taubah maksudnya, "Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan Rasul-Nya dan (daripada) berjihad untuk agamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusan-Nya (azab seksa-Nya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka)".

Pada hari ini ketika ramai individu Muslim tidak berusaha menghubungkan diri dengan ilmu-ilmu agama, maka mereka akan terdedah kepada bahaya yang disebut oleh Baginda menerusi hadisnya yang diriwayatkan oleh At Tabarani daripada Abi Bakrah maksudnya, "Jadilah kamu seorang yang alim, atau yang suka belajar, atau yang suka mendengar (ilmu-ilmu agama), atau menjadi golongan yang cinta kepada tiga golongan di atas, tetapi jangan kamu jadi golongan kelima".

Individu Muslim yang tidak suka duduk dalam majlis ilmu akan sentiasa terbabit dalam kesalahan dan percanggahan ketara terhadap ajaran agama. Sudahlah hidupnya tidak berbakti atau berjasa kepada Islam melalui program dakwah, malah suka pula buat perkara-perkara yang boleh merosakkan gambaran Islam sebenar. Bagaimana boleh memperolehi syafaat Nabi Muhammad S.A.W pada hari kiamat.

Oleh sebab itu, ramai individu terjebak pada perkara matlamat tidak menghalalkan cara. Mungkin kita boleh bincangkan beberapa kategori perkara di atas dalam kesempatan yang terbatas ini.

1. Terlibat dalam rasuah untuk mendapatkan sesuatu projek

Hal ini berlaku dalam masyarakat umat Islam hari ini yang mengambil jalan pintas untuk berjaya dalam hidup, memberi dan menerima rasuah adalah satu perkara biasa pada hari ini, siapa yang beri lebih, maka dia berjaya mendapatkan tender dan sebagainya, ia bukan lagi suatu perkara yang boleh disembunyikan, banyak pihak bercakap mengenainya hatta di kedai-kedai kopi, namun tiada perasaan sensitiviti dalam diri umat Islam kerana jauh daripada nilai agama.

2.  Mengekalkan kuasa dengan menipu

Ia biasa berlaku dalam proses pilihan raya dengan mengimport para pengundi hantu untuk memenangkan kawasan individu-individu penting dan pelbagai pendekatan lain yang dikira perlu dan munasabah. Tindakan seumpama itu boleh dianggap sebagai tindakan matlamat tidak menghalalkan cara.

3.  Jatuh menjatuh untuk meraih kedudukan tertinggi

Ia juga sudah menjadi perkara biasa hingga dapat diterima dalam masyarakat, bukan sahaja masyarakat bandaran, malah masyarakat yang menghuni kawasan kampung dan pedalaman. Fitnah sudah menjadi darah daging sesetengah individu Muslim, mereka-reka lakonan yang dirakam dalam cakera padat dan disebarkan kepada umum adalah bertujuan untuk mematikan karier seseorang dan menjatuhkannya, malah mengaib serta memalukan orang lain sudah menjadi amalan biasa muslim hari ini.

4.  Menipu untuk dapat kerja/ jawatan lebih baik

Ia boleh disifatkan kepada seorang pelajar peringkat universiti, di mana dia melakukan penipuan dalam menjawab soalan peperiksaan dengan meniru jawapan yang terselit dalam bajunya, hingga meraih kejayaan cemerlang dan ditawarkan pekerjaan dengan gaji yang lumayan. Sedangkan matlamamya untuk berjaya tetap diraihnya, tetapi cara untuk berjaya dengan meniru dalam peperiksaan adalah salah, selagi mana dia mendapat pendapatan dengan penipuan, selagi itulah dia makan sumber yang haram. Tidak kurang juga yang menipu agar dinaikkan pangkat oleh majikan, walaupun majikan tidak tahu, akan tetapi perbuataan penipuan itu boleh mengakibatkan rugi di akhirat.

5. Tutup kes dengan membunuh

Terdapat juga individu Muslim yang sanggup melakukan jenayah membunuh musuhnya kerana mahu menutup sesuatu kes, ia juga termasuk tintakan matlamat tidak menghalalkan  cara. Apabila pandai berpolitik lebih sedikit, besar kemungkinan dia terlepas daripada hukuman, inilah adat dunia pada hari ini yang kuat terselamat dan lemah teraniaya.

6. Pecah amanah kerana mahu cepat kaya

Terdapat individu Muslim dengan gelaran haji kemudian diamanahkan oleh sesebuah syarikat seperti Tabung Haji, tetapi dia menyalah-gunakan kepercayaan yang telah diberikan ke atasnya dengan melakukan pecah amanah kerana mahu menjadi orang yang paling kaya tetapi dengan cara yang menyanggah matlamat ajaran agama Islam.

7.   Ragut untuk jadi senang tetapi menyalahi agama

Berapa ramai di kalangan individu Muslim yang mengambil jalan mudah meragut atau mengambil hak orang lain dengan cara paksa hingga boleh mengakibatkan mangsa mati di tempat kejadian dan sebagainya. Walaupun matlamat peragut untuk senang, tetapi dia telah melakukan satu cara yang diharamkan agama, di akhirat nanti dia akan ditanya di hadapan mahkamah Allah di Padang Mahsyar.

8. Tipu untuk meraih sesuatu habuan dunia

Ia kebanyakannya melibatkan orang kahwin dua atau lebih, mereka sanggup melakukan penipuan dengan alsan tipu dalam perkara ini adalah sunnat, mereka berpegang kepada lagu 'Madu Tiga' iaitu mesti pandai membohong, mesti pandai temberang...kesemua itu berlaku akibat tidak belajar ilmu agama.

9.  Membunuh ayah untuk segera mendapatkan harta pusaka

Terdapat anak-anak yang tidak sabar untuk mendapatkan harta pusaka, iaitu anak-anak yang tidak pernah diberikan pendidikan agama, ada di kalangan mereka ini mengupah orang agar melanggar ayahnya agar segera proses pengebumian dijalankan dan pembahagian harta di kalangan anak-anak.

10. Berlakon watak baik dalam filem, tapi sebenarnya tidak begitu

Kebanyakan para artis melakonkan watak baik seperti pendakwah, ustazah dan sebagainya dalam sesebuah filem, bertujuan untuk menyedarkan para penonton, tetapi pada hakikatnya di luar filem terkenal sebagai artis paling seksi, penderhaka kepada ibu bapa kandung, sedangkan tindakan itu tidak disukai Allah SWT seperti yang ditegaskan-Nya menemsi ayat 3 surah As Saf yang bermaksud, "Besar kemarahan Allah terhadap apa yang kamu cakap tetapi tidak dilakukan".
Dan bermacam-macam lagi bentuk pendekatan tentang matiamat tidak menghalalkan cara, apa pun apabila seseorang itu menerima Islam, maka Islam akan membimbingnya ke jalan yang benar dan menyelamatkan pada hari kiamat. Dalam kesempatan yang terbatas ini, penulis ingin mengakhiri tulisan ini dengan mengajak para pembaca sekalian untuk memerhatikan senikata lagu yang kiranya boleh menyentuh sensitiviti pembaca jika Al-Quran dan Hadis tidak mendapat tempat di hati anda sekalian, iaitu lagu 'Tak Seindah Wajah' yang dinyanyikan oleh Tan Sri SM Salim :
Kusangka aur di pinggir tebing
Kiranya tebu di pinggir bibir
Kusangka jujur pancaran batin
Rupanya palsu penghias zahir

Kukira hatijiwa nurani
Suci seindah wajah terbayang
Kukira puji seikhlas budi
Kulupa lidah tidak bertulang

Di manis gula semut binasa
Kail berduri bersalut umpan
Di manis kata insan terlena
Kerana budi hamba terkorban

Inikah dia lakonan hidup
Di pentas dunia insan berpura
Tipu dan daya pencapai maksud
Budi dan harta merangkung noda

UIA tarik balik penggantungan Aziz Bari

KUALA LUMPUR, 24 Okt: Penggantungan tugas terhadap pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Prof Abdul Aziz Bari ditarik balik serta-merta hari ini.

Peguam beliau Dr Zulqarnain Lukman berkata, makluman penarikan balik itu diberitahu unit perundangan menerusi satu surat yang difakskan petang tadi.

Sehubungan itu juga Aziz Bari diarah melapor diri kepada dekan Kulliyah Undang-undang kampus itu esok.

“Surat diterima petang sekitar 6.30 petang, selepas kami hantar respons kepada surat tujuk sebab petang tadi, ia ditandatangani oleh pegawai unit perundangan... UIA arah Prof Abdul Aziz Bari lapor diri kepada dekan Kulliyah Undang-undang,” kata Zulqarnain dipetik The Malaysian Insider.

Bagaimanapun kata beliau, surat petang ini menyebut bahawa siasatan akan dijalankan tetapi hanya penggantungan tugas ditarik balik.

Zulqarnain memberitahu, beliau telah dimaklumkan oleh pegawai unit perundangan hari ini bahawa siasatan pihaknya sudah selesai dan akan meneliti penjelasan Aziz yang diserahkan petang tadi.

“Berdasarkan apa yang diperkatakan oleh pegawai dari unit perundangan UIA, mereka akan meneliti penjelasan Prof Aziz dan akan memberikan jawapan... keputusan mereka sama ada akan mengambil tindakan susulan, meneruskan tindakan, berhenti di sini (setakat surat tunjuk sebab) atau sebaliknya,” kata Zulqarnain.

Beliau menghantar surat penjelasan Aziz, menjawab surat tunjuk sebab UIA, kira-kira 3 petang tadi.

Dunia Gaddafi telah tamat

NASIB Muammar Ghadafi telah diketahui semua. Sebagai pemimpin dunia Arab dan Afrika yang terkemuka, dia mengakhiri pimpinan dan kuasa dengan cara yang tragis.

Dia dibunuh oleh rakyatnya yang memberontak. Azamnya untuk mati melawan hingga titis darah terakhir berlaku. Dia berlawan hingga akhir dalam negaranya sendiri.

Tetapi dia di saat dia berlawan. Dia sudah ditangkap hidup. Sebagai tawanan itulah dia dihukum.
Tamat dunianya. Tinggal dia dengan Tuhannya saja.

Tiada nampak sejarah akan mengingatinya sebagai seorang yang disukai termasuk oleh bangsanya. Tentangan tegasnya terhadap penindasan kolonialis barat dan  zionis tidak cukup baginya untuk menjadi seorang yang dikenang.

Apa pun hukuman yang diterimanya, dia tidak lagi terpaksa menghadapi derita mental dan pysikal gara-gara kegagalannya mempertahankan kuasa dan regimnya.

Hukum yagng diterimanya amat tragis, tetapi dia  tidak terpaksa menanggung beban dan  siksaan sebagai orang kalah yang ditawan.

Dia tidak menglami lagi apa yang dialami oleh dua rakan sejawatnya dulu, Hosni Mubarak dan Zaine el Ebidene Ben Ali. Dia tidak dengar dan tidak alami kutukan penentangnya dan segala kesannya.

Tetapi dua  rakan sejawatnya  dari Mesir dan Tunisia yang sedang dihukum oleh rakyatnya sekarang terus menderita baik dari segi mental dan tubuh badan.

Sekali pun Ben Ali dapat melepaskan diri lari keluar negeri, tetapi kehidupannya sejak hilang kuasa adalah amat menderita. Sekali pun dia tidak mengalami deraan pysikal, tetapi tekanan derita mental oleh seorang bekas pemimpin negara adalah amat pahit untuk dilalui.

Pertama dia tidak lagi dilayan sebagai semasa berkuasa dulu. Banyak kepayahan terpaksa dilalui dalam hidup baru itu.

Aib dengan apa yang terjadi. Bagaimana hendak menghadapi semua orang yang ditemui? Segala cerca, maki hamun dan kutukan rakyat jelata datang tidak henti-henti.

Ancaman yang datang, sama ada boleh kekal dalam buangan atau akan dihantar pulang bagi diadili dalam negeri, sentiasa merawang dalam fikiran hingga menyusahkan untuk tidur dan jaga juga  tidak  senang.
Setiap kali terbaca apa yang dialami oleh Hosni Mubarak, akan tambah rasa derita.

Akan Hosni Mubarak pula, dalam usia yang lanjut dan uzur itu sepatutnya menjalani rawatan yang seadannya sesuai dengan khidmatnya  sebagap pesara tentera dan pemimpin selama 30 tahun.

Tetapi sebagai pesakit tua yang dirawat, dia adalah tawanan yang terpaksa menghadapi segala masalah yang alami oleh seorang tawanan. Terpaksa brdepan dengan soal siasat terhadap  segala tuduhan berat yang dikenakan.

Orang muda yang sihat pun akan terasa azab yang pedih dengan tekanan seperti itu, maka apa lagi bagi seorang tua yang uzur yang sepatutnya rehat sepenuhnya.

Derita di tempat dia ditahan tidak dapat dibayangkan, apa lagilah apabila dipaksa dihusung ke mahkamah bagi menjawab segala pertuduhan.

Dia mungkin dirasakan lebih teruk dari yang dialami oleh Ben Ali. Ben Ali tidak berdepan dengan penyiasat dan mahkamah, tetapi Hosni dipercayai dapat juga layanan isteri dan dapat melihat anak-anak yang juga ditawan sepertinya.

Ben Ali tidak diketahui dapat layanan keluarga terdekat.

Selagi kedua-duanya ada usia, tidak dapat dibayangkan segala serba susah dan tekanan fikiran yang dihadapi.
Ghadapi juga menghadapi berbagai soalan yang mengganggu ketenangan sebagai lapan bulan pemberontakan  rakyatnya.  Sekali pun tempoh pergelutan itu lebih panjang dari yang dihadapi oleh Ben Ali dan Hosni sebelum hilang kuasa, tetapi Ghadapi sepanjang tempoh itu adalah bertindak sebagai seorang panglima tentera yang sihat tubuh badan.

Tetapi payahnya banyak juga tetapi dia bergerak dari setempat ke setempat ssebagai pemimpin tentera. Sekalipun berakhir dengan kekalahan dan dia  dihukum bunuh sebaik  dia ditawan.

Dia tidak menghadapi segala tekanan seperti yang dihadapi oleh Hosni dan Ben Ali. Cerita dunianya sudah berakhir. Tetapi Ben Ali dan Hosni terus menghadapi azab dunia entah  sampai bila.

Apa yang dihadapi di akhirat itu adalah antara dua dengan Tuhannya,  tetapi siksaan di dunia sesama manusia amat menyukarkan pada pandangan manusia. Apakah Gahdafi lebih senang dari Ben Ali dan Hosni Mubarak? Tuhan saja yang tahu.

Kelantan tubuh jawatankuasa kaji pelaksanaan hudud

KOTA BHARU, 24 Okt: Kelantan meluluskan penubuhan Jawatankuasa Teknikal Enakmen Jenayah Syariah ll (Hudud), bagi membuat kajian tentang hukuman itu dapat dijalankan.
Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah Negeri, Datuk Mohd Amar Abdullah (gambar) berkata, jawatankuasa yang dianggotai seramai 19 orang ahli itu dipengerusikan oleh Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob.
Beliau berkata demikian kepada media selepas mesyuarat exco yang dipengerusikan Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, di sini tengah hari ini.
Amar pula memberitahu beliau diamanahkan timbalan pengerusi jawatankuasa berkenaan.
Beliau seterusnya memberitahu, peranan jawatankuasa itu untuk melihat beberapa sudut tertentu bagi membolehkan hukuman berkenaan dapat dijalankan di negeri ini mengikut peruntukan undang-undang.
“Ada pandangan baru dari sudut undang-undang yang mengatakan ianya boleh dilaksanakan tanpa mengubah perlembagaan yang ada.
“Jadi jawatankuasa yang ditubuhkan ini akan melihat ruang-ruang tersebut sekiranya ada,” ujarnya.
Menurut beliau lagi, latar belakang mereka yang dilantik dalam anggota itu mengikut kesesuaian dalam bidang professional masing-masing khususnya dalam bidang agama, keselamatan seperti polis dan Jabatan Penjara.
Selain itu, katanya anggota Dewan Negara, Senator Mumtaz Mohd Nawi satu-satunya dilantik dalam jawatankuasa itu dari kalangan wanita.
“Apa yang penting sekarang setiap apa yang ingin dilakukan mengikut kerangka undang-undang,” ujarnya.
Antara anggota jawatankuasa yang dilantik ialah Penasihat Undang-Undang Kerajaan negeri, dua orang anggota exco kerajaan negeri dan Ketua Hakim Mahkamah Syarie Kelantan, Datuk Daud Muhammad dan bekas anggota exco kerajaan negeri, Datuk Muhammad Daud.

Pemuda PAS bantah konsert Elton John

TEMERLOH, 24 Okt: Dewan Pemuda PAS Pahang (DPPNP) membantah konsert Greatest Hits Tour melibatkan penyanyi gay Elton John di Arena of Stars, Genting Highlands pada 22 November depan kerana dianggap tidak sesuai dengan budaya negara ini.

Ketuanya, Shahril Azman Abdul Halim Al-Hafiz, berkata walaupun mungkin penyanyi yang berkahwin sesama lelaki itu datang sekadar menghiburkan peminatnya, tetapi bimbang ikon muzik dunia itu akan menjadi ikutan negatif kepada generasi muda.

Sebuah akhbar harian semalam melaporkan Elton, 64, “top 10 artis paling terlaris dalam sejarah muzik” bakal mengadakan konsert sulungnya di Malaysia November ini bertempat di Genting Highlands.

“Pihak berkuasa kena sedar bahawa budaya hedonisme atau berhibur secara berlebihan dan melampau kian menular, merebak umpama racun berbisa yang semakin menyerang remaja Islam.

“Sedangkan budaya inilah yang lazimnya membawa kepada kerosakan sebuah masyarakat seperti pergaulan bebas, gejala arak, berzina, anak luar nikah dan melekakan mereka terhadap tanggungjawab beragama selama ini.

“Ini ditambah lagi dengan kemunculan pengamal seks sejenis. DPPNP tidak dapat bayangkan bagaimana penerimaan golongan muda apabila pihak berkuasa tidak menyekatnya dari awal,” katanya dalam satu kenyataan, di sini.

Tambahnya lagi, sedangkan akta yang digubal oleh jabatan agama peringkat negeri seperti kesalahan orang Islam memasuki premis judi nombor ekor dan meminum arak di khalayak awam pun gagal ditangani pada masa ini.

“DPPNP memandang setiap perkara yang boleh membawa kemudaratan mestilah disekat lebih awal dengan kuasa yang ada demi kemaslahatan umum dan ini tidak boleh dianggap sebagai tindakan yang menyekat hiburan.

“Oleh itu sama ada Jabatan Agama Islam Pahang, Kerajaan Negeri Pahang, Majlis Daerah Bentong dan mana-mana pihak berkuasa, hendaklah menggembeleng tenaga supaya mencegah kemungkaran ini kerana gejala sosial dan kebejatan moral yang ada pada hari ini pun tidak mampu lagi ditanggung.”

“Jadi pihak penganjur tidak boleh berbangga dengan aktiviti yang mungkin dianggap membawa keuntungan tetapi sebaliknya merosakkan institusi mayarakat dalam jangka panjang,” menurut kenyataan tersebut.

Elton yang terkenal dengan lagu hits seperti Candle In The Wind, Rocket Man, Levon dan Your Son" telah mendirikan rumah tangga dengan rakan homeseksualnya David Furnish pada 21 Disember 2005, selepas kerajaan Britain membenarkan perkahwinan sejenis.

Anak mereka, Zachary Jackson Levon John, dilahirkan melalui ibu tumpang pada 25 Disember 2010 di California.

'Jaga Melayu gagal, jaga rakyat pun gagal'

KUALA LUMPUR, 24 Okt: "Jaga Melayu gagal, jaga rakyat pun gagal", itulah kesimpulan Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar terhadap kerajaan Umno Barisan Nasional (BN).

"Sejak selepas pilihan raya 2008, seperti orang kerasukan Umno menjerit-jeritkan kepentingan Melayu.

"Tunjuk perasaan kononnya membela kepentingan Melayu dan mempertahankan Dasar Ekonomi Baru (DEB) selepas pilihan raya tersebut bermula di Pulau Pinang.

"Baru-baru ini gerombolan yang menunjuk perasaan itu mendapat habuan dan hadiah istimewa untuk mereka apabila (Perdana Menteri Datuk Seri) Najib (Tun Razak) kata Umno tak perlu dan tak ingin menuntut kerusi ketua menteri Pulau Pinang dari Gerakan sekiranya BN berjaya merampas kembali negeri itu dalam pilihan raya akan datang," katanya.

Umno, kata Mahfuz, memang tegar mengetepikan kepentingan kuasa Melayu di Pulau Pinang.

Menurut beliau, dalam pilihan raya umum 1990, Umno memenangi 12 kerusi di Pulau Pinang manakala Gerakan hanya memenangi tujuh kerusi.

Keputusan itu membolehkan BN terus memerintah apabila mendapat 19 kerusi berbanding DAP yang hanya mendapat 14 kerusi.

Sepatutnya, kata Mahfuz, Umno yang mempunyai majoriti lebih besar di antara kedua-dua parti di dalam BN itu berhak mendapat jawatan Ketua Menteri. Bagaimanapun, Umno menyerahkan kuasa pemerintahan kepada Gerakan.

Begitu juga, katanya lagi, dalam pilihan raya umum 1995 di mana Umno menang 12 kerusi, Gerakan 10 kerusi, MCA 9 kerusi, MIC 1 sedangkan DAP menang 1 kerusi saja.

Umno, kata beliau, tetap tunduk di bawah telunjuk Gerakan dan jawatan Ketua Menteri terus diserahkan kepada parti itu.

"Apa yang berlaku di PulauPinang itu dengan jelas menunjukkan Umno mengorbankan kepentingan orang-orang Melayu dan semua orang tahu nasib orang-orang Melayu Pulau Pinang di bawah pemerintahan Gerakan. Ia menjadi bukti sejarah," kata Mahfuz.

Beliau juga menyifatkan kerajaan Umno gagal memainkan peranan yang berkesan dalam menjaga kepentingan rakyat apabila inflasi di Malaysia mendadak naik di luar jangkaan September lalu.

"Inflasi naik di luar jangkaan September lalu apabila harga makanan dan kos pengangkutan melonjak naik manakala ringgit yang semakin lemah pula mengakibatkan import lebih mahal," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Pada bulan September, katanya, indeks harga pengguna terus kepada naik 3.4 peratus selepas naik kepada 3.3 peratus pada bulan Ogos.

"Saya telah menyatakan sebelum ini bahawa sebahagian besar inflasi dan kenaikan harga barang di negara ini diakibatkan pemberian lesen-lesen monopoli kepada kroni-kroni Umno dan BN.

"Lesen-lesen monopoli seperti beras, gula, permit import (AP) kereta, konsesi tol lebuhraya dan lain-lain diberikan kepada kroni-kroni Umno dan BN," kata beliau.

Penyalahgunaan kuasa Umno dan BN seperti itulah yang menjadi antara penyumbang utama kenaikan harga barang dan inflasi di negara ini, katanya.

Menurut Mahfuz, bila tidak ada persaingan sihat dan monopoli dijadikan bermaharajalela oleh kerajaan Umno, harga dinaikkan tanpa mempedulikan kesusahan pengguna.

Pasca HIMPUN : Kerajaan Wajib Laksana Undang-Undang Islam

1. Sejurus berakhir himpunan yang penuh kontraversial, Himpunan Sejuta Ummah di Stadium Shah Alam pada 22 hb Oktober 2011 kelmarin, saya lihat ini adalah masa yang tepat untuk kerajaan UMNO dan BN mengisytiharkan penerimaan dan perlaksanaan undang - undang Islam di dalam negara kita, khasnya berkait dengan undang - undang murtad dan jenayah syariah yang lain [hudud].

2. Paling minima, Kerajaan UMNO dan BN sewajarnya bersedia mengiktiraf, memberi laluan dan sokongan padu kepada Kerajaan Negeri Kelantan untuk melaksanakan Enakmen Kanun Jenayah Syariah 11 yang telahpun diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan sejak tahun 1993 yang lalu.

3. Gesaan ini saya asaskan kepada sikap yang telah diambil oleh UMNO sebagai pemegang teraju kerajaan serta ngo UMNO yang menyokong gerakan Selamatkan Aqidah Ummah dan 10 resolusi [rujuk lampiran] yang dihasilkan dari Himpunan Sejuta Ummah di Shah Alam kelmarin.

4. Menerima dan melaksanakan undang - undang Islam adalah sebahagian daripada tuntutan aqidah Islam yang mesti ditunai oleh setiap individu muslim yang mengaku beriman kepada Allah swt. Sementelah pula melihat pelbagai aspek yang membuktikan kegagalan undang - undang ciptaan manusia untuk mengatasi pelbagai jenayah yang dilakukan oleh manusia. Menolak undang - undang Islam kerana ingkar dan angkuh hanyalah membinasakan aqidah.

5. Perjuangan HIMPUN adalah untuk selamatkan aqidah dan ianya disokong oleh UMNO dan ngo - ngo nya. Justeru itu saya percaya inilah masa yang betul dan tepat untuk UMNO menyatakan kesediaan mereka bagi melaksanakan undang - undang Islam kerana ia sebahagian dari tuntutan aqidah yang mahu diselamatkan oleh mereka.

6. PAS menyokong perjuangan untuk selamatkan aqidah malah PAS sejak awal lagi telah menggerakkan kebangkitan untuk menyelamatkan aqidah ummah yang telah dicemari oleh faham sekular yang tebal sehingga lahir pegangan politik suku dan agama suku dalam masyarakat ummat Islam di negara kita. Pemerintah enggan melaksanakan syariat Islam kerana memahami Islam hanya dalam perkara solat, puasa, haji dan zakat, tidak lebih daripada itu.

7. Biarpun gerakan tersebut dianggap menongkah arus, PAS mendepani pelbagai bentuk halangan dan cabaran serta menyerap tekanan demi masa depan aqidah ummah. Saya masih ingat ucapan atau amanah  Datuk Seri Tuan Guru  Hj Abdul Hadi yang diangkat menjadi "fatwa" oleh kerajaan UMNO dan BN pada satu masa dahulu [sekitar awal 80an] yang telah mencetus satu fenomena :

Saudara - saudara sekelian , Percayalah
Kita menentang UMNO bukan kerana nama dia UMNO
Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan
Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah
Mengekalkan undang - undang kafir , mengekalkan peraturan jahiliyyah
Oleh kerana itulah kita menentang mereka
Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka
Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka
Percayalah saudara - saudara sekelian
Perjuangan kita adalah Jihad
Ucapan kita adalah jihad
Derma kita adalah Jihad
Bergantunglah kita kepada Allah dengan [menghadapi] puak - puak ini
Kerana kalau kita mati melawan puak - puak ini
Mati kita adalah syahid , mati kita adalah mati Islam
Kita tidak perlu masuk Budha
Kita tidak perlu Hindu
Kita tidak perlu masuk Kristian
Tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan politik suku , agama suku.

8. HIMPUN hanya benar - benar berjaya apabila semua ngo yang bergabung dibawahnya menyatakan komitmen tinggi untuk terus melangkah, menggalas perjuangan memartabatkan syariat Islam di atas tanahair kita. Sementara parti politik seperti UMNO yang mempunyai kuasa dan mandat memerintah negara, sayugianya bertindak lebih dari sekadar menyokong agenda HIMPUN untuk menyelamatkan aqidah.

9. Bahkan UMNO mestilah manafaatkan seluruh keupayaan dan kekuatannya selaku parti utama dalam pemerintahan negara untuk mendaulatkan syariat Islam dalam pelbagai aspek peraturan dan perundangannya demi memastikan agenda menyelamat aqidah ummah benar - benar praktis dan berkesan. Ia boleh dimulakan dengan sokongan padu kepada kerajaan Negeri Kelantan untuk melaksanakan Enakmen Qanun Jenayah Syariah 2.

10. Perlu difahami bahawa bahawa sokongan UMNO kepada HIMPUN dan agenda perjuangannya tidak sama sebagaimana sokongan yang diberikan oleh ngo dan parti - parti politik yang lain justeru advantage yang ada pada UMNO ialah kuasa pemerintahan yang dimiliki oleh mereka, sedang kuasa pemerintahan itulah kelak menjadi pengawal dan benteng yang berkesan kepada aqidah ummah. UMNO tidak boleh menyokong dari belakang pentas atau hanya sokong atas angin, sebaliknya UMNO wajib menggunakan kuasanya untuk selamatkan aqidah dengan perlaksanaan syariat Islam secara menyeluruh. Sebagaimana yang pernah ditegaskan oleh Al Imamul Ghazali rhm di dalam al Iktisad fil I'tiqad

الدين أس و السلطان حارس و ما لا أس له فمهدوم و ما لا حارس له فضائع

Agama adalah tapak dan kuasa pemerintahan adalah pengawal, suatu yang tiada tapak pasti akan runtuh dan suatu yang tiada pengawal pasti akan hilang.

Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia


Lampiran :

Pertama: Menyeru agar semua pihak menghormati dan mendokong peranan raja-raja Melayu untuk melaksanakan amanah sebagai ketua dan payung kepada pentadbiran Islam di Negara ini seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan Undang-undang tubuh negeri.

Kedua: Kerajaan yang memerintah baik di peringkat pusat mahupun negeri mestilah memastikan bahawa sensitiviti yg tertinggi di dalam Islam dan perlembagaan sebagai pedoman yang tertinggi di dalam Negara ini dihormati. Sebarang bentuk pelanggaran termasuk menghina dan mencabar kedudukan Islam hendaklah dihukum berdasarkan peruntukan undang-undang yang ada.

Ketiga: Menuntut supaya kerajaan dalam usaha memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri, hendaklah memastikan supaya Undang-Undang pencegahan yang tegas dan kukuh untuk memelihara kemuliaan Islam di dalam perlembagaan dapat dimasukkan sebagai kandungan utama.

Keempat: Menuntut supaya kerajaan mengambil langkah segera menggubal undang-undang khusus untuk mencegah dan membendung gejala murtad dan kegiatan memurtadkan umat Islam selaras dengan kedudukan Islam di dalam Perlembagaan Persekutuan.

Kelima: Menuntut agar sistem pendididkan negara disemak semula untuk memastikan tidak ada unsur yang boleh mendedahkan pelajar kepada penghakisan aqidah. Kami menggesa pihak Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pendidikan Tinggi supaya menggubal sistem pendidikan yang berpaksi kepada Aqidah Tauhid dan penerapan aqidah yang berkesan kepada pelajar-pelajar.

Keenam: Meminta kerajaan mengadakan program-program penerangan yang menyeluruh dan berkesan di setiap saluran supaya masyarakat yang berbilang kaum dan agama di negara kita dapat memahami Islam dan kedudukannya di dalam negara untuk menghilangkan prasangka buruk dan kekeliruan terhadap Islam.

Ketujuh: Menyeru kepada seluruh pertubuhan politik dan bukan politik supaya meletakkan Islam sebagai agenda tertinggi dan utama melebihi kepentingan yang lain serta mengambil sikap yang serius terhadap sebarang usaha untuk mengganggu-gugat kesucian islam.

Kelapan: Menyeru semua institusi dalam masyarakat terutama ibubapa mengambil tanggungjawab yang tegas di dalam mendidik anak-anak dengan kefahaman islam yang syumul agar membentengi anak dan waris terdekat dengan daripada terjebak di dalam aktiviti pemesongan aqidah.

Kesembilan:Menggesa kerajaan supaya membantu dan mengawal aktiviti pihak media samaada media samaada media cetak, media elektronik dan media baru. Sebarang bentuk penyiaran yang menyimpang dan menyentuh sensitiviti umat Islam dan keharmonian bernegara perlulah diambil tindakan yang tegas mengikut undang-undang yang ada.

Kesepuluh: Menyeru seluruh umat islam yang hadir di perhimpunan ini mahupun yang tidak dapat hadir, melupakan segala perbezaan fahaman politik dan lain-lain hambatan untuk bersama-sama BERSATU menyongsong tugas berat me mpertahankan dan menyelamatkan aqidah umat daripada sebarang bentuk pencerobohan.

Pakatan sertai piket MTUC 3 November

SHAH ALAM, 23 Okt: Pakatan Rakyat  akan bersama-sama Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) dalam piket besar-besaran serentak di seluruh negara, 3 November depan.

Piket tersebut bagi membantah Akta Kerja (Pindaan) 2000 yang diluluskan Dewan Rakyat sebelum pembentangan Belanjawan 2012 baru-baru ini.

Akta ini membolehkan majikan mengambil pekerja secara kontrak melalui agensi yang dilantik sebagai orang tengah di antara majikan dan pekerja.

Agensi yang membekalkan pekerja secara kontrak akan dilembagakan dan dikitiraf kerajaan.

Bercakap pada sidang media di Pejabat PAS Selangor, dekat sini hari ini, Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata, PAS menyokong penuh tindakan MTUC menganjurkan piket tersebut kerana nasib pekerja bawahan semakin tidak terbela apabila semakin banyak pekerja kontrak diambil.

"Penentangan MTUC  memang ada asas dan PAS sokong MTUC supaya hak dan kedudukan pekerja lebih terjamin pada masa hadapan.

"Majikan lebih suka ambil pekerja secara kontrak bagi mengelak tanggungjawab  dan pembekal kontrak dilembagakan dan diktiraf kerajaan," kata beliau.

Pengerusi Biro Pekerja PKR, Abdullah Sani pula berkata, kerajaan BN mahu menghidupkan kembali perhambaan pekerja seperti pada tahun 1955 dahulu.

"Isyaratnya pindaan akta ini akan membunuh generasi akan datang.

"Umno menghalalkan perhambaan moden yang akan menyaksikan pekerja terus menjadi hamba kepada syarikat korporat.

"Sebanyak 277 agensi yang bergerak secara bebas dalam negara dan 42 peratus mereka merupakan kontrak yang bukan digajikan oleh syarikat utama, hampir 5,000 pekerja terlibat.

"Dengan adanya agensi perjanjian di antara majikan dan pekerja tidak ada yang banyak mengabaikan nasib pekerja termasuk tiada pemotongan Socso," katanya.

Mengulas lanjut mengenai Piket, beliau yang juga Ahli Majlis Am MTUC, berkata di Selangor piket akan diadakan di Seksyen 15 dan Teluk Panglima Garang.

Manakala di Wilayah Persekutuan kemungkinan akan diadakan di Jalan Raja Laut.

"Ini juga termasuk di Sabah dan Sarawak," katanya yang juga Ahli Paelimen Kuala Langat.

Sementara itu, Pengerusi Lajnah Pekerja PAS Pusat, Anuar Tahir berkata, pihaknya akan memobilisasi ahli agar turun bersama-sama pekerja dalam piket ini.

Menurutnya juga, siri penerangan kepada masyarakat akan bermula malam ini dengan ceramah di Ipoh, Perak.

Di peringkat Wilayah Persekutuan akan diadakan ceramah di Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad (Kuiszm), Taman Melewar pada 28 Oktober.

"Kita akan bagi sokongan penuh kepada MTUC seperti piket Nation White menuntut gaji minima tahun lalu.

"Pilihan raya umum akan datang, rakyat akan memilih samaada nak pilih pemimpin yang menghambakan pekerja atau memerdekakan pekerja," katanya.

Demo UIA 22 oktober













 

Design in CSS by TemplateWorld and sponsored by SmashingMagazine
Blogger Template created by Deluxe Templates