ANTARA INTIPATI UCAPTAMA YB DATO SERI TUAN GURU PRESIDEN

1. Tarbiah, siasah dan dakwah mestilah dlm linkungan hukum al quran kerna itulah dasar tertiggi Pas. Tarbiah mengikut Allah adalah fardhu ain. Begitu jg dgn kefahaman fardhu kifayah yg dipelajari demi melengkapkan tuntutan dlm perjuangan. Kita telah berjaya menggabungkan semua ilmu dlm perjuangan Pas

2. Pas tetap tegas memilih muwajahah silmiyah dlm konteks demokrasi walaupn kita tahu banyak tempangnya. Kita tetap tegas dgn suasana perjuangan yang aman. Bersabar apabila belum capai kemenangan walau banyak cabaran. Ahli2 PAS wajib teguh dan bersabar menanti kemenangan krna banyak cabaran.

3. Cabaran yg byk ini sebenarnya akan membersihkan Pas dr anasir hipokrit dan tidak kuat imannya, tidak sabar dengan perjuangan. Sejarah perjuangan panjang Pas bukan saja membekalkan byk ilmu bahkan pengalaman yg tidak byk dimiliki gerakan Islam lain seperti tahalluf siyasi. Tahalluf yg diwujudkan parti sepatutnya menguatkan parti bukan sebaliknya. Ini semua adalah khazanah kekayaan parti. Perjuangan kita kerana Allah, kerana Islam sejak zaman berzaman dipelopori sblm dari kita.

4. Walaupan negara kita merdeka tetapi kita meneruskan agenda penjajahan yg di wariskan penjajah. Kita bebas penjajahan dr ketenteraan tetapi masih di jajah pemikiran yg prlu dikembalikan kpd tarbiah Islam. PAS berpegang kepasa konsep pelbagai kaum dalam memenuhi tuntutan Al Quran spt dlm Surah Al Hujurat. Islam telah memperkenalkan konsep masyarakat Madani. Kita sedar ada pertembungan tamadun dan budaya tetapi Islam dtg mengadili dan menyeimbangkan tamadun2 ini.

5. Islam dtg dgn futuhat (Pembukaan) bukan Isti'mar (penjajahan). Islam dtg memerintah dan menerima semua yg makruf. ISLAM tidak memaksa perkara haram bg bukan Islam. Islam memerintah dunia dgn meraikan kepelbagaian bahasa.

6. Pemisahan agama dr urusan dunia adalah salah satu konsep ciptaan sekular Barat. Dasar pendidikan yg ada gagal membina insaniah dunia akhirat sedangkan Islam telah mengajar Ilmu menyelamatkan manusia menuju Allah.

7. Pas wajib istiqomah atas acuan Islam tanpa peduli manusia percaya atau tidak. Apa yg merisaukan manusia merasakan tidak salah manusia mengambil selain dr islam, penularan ideologi ciptaan manusia,spt sekular, kapitalisme, nasionalme dll. Pas menyeru kembali kepada Syariat Allah tanpa mewujudkan kongkongan ilmu dan kemajuan yang dicetuskan.

8. Pas komited menghapuskan jurang kaya dan miskin yg besar dan kronisme. Pas mendesak kerajaan menghapuskan GST. Pas mendesak sistem cukai yg tidak adil di kaji kerana masih menzalimi rakyat. Pas mahu kerajaan memperbaiki kepincangan ekonomi sebagai contoh Mas yg kini berhutang hampir 10 billion. Meninggalkan yang haram seperti rasuah dan kroni

9. Memantapkan gerak kerja dlm Dewan Himpunan Penyokong Pas. Dewan ini wajar dikembangkam setiap negeri. Sebagai pintu rahmat diantara perjuangan Islam dgn bukan Islam. Dewan2 yg sudah jg perlu lebih mantap dan dinamik bukan hanya membtuk fikrah yg tulen bahkan membentuk pemimpin yg hebat

10. Serangan kpd Pas masa kini semakin bertubi2 sama ada media luar atau ahli sendiri melalui media2 fb, twitr dll. Pas menyeru semua ahli ahli dan pimpinan memanfaatkan media baru tanpa sempadan ini utk menyalurkan dakwah tarbiah dan siasah. Kepimpinan dan ahli2 pas perlu memikul amanah dgn apa yg disebarkan. Memantau media agar lebih membawa kepada maslahah dan mengurangkan mafsadah. Memperkasakan harakah ke semua capaian dan hijau fm yg perlu membentuk membawa kepada fikrah Islami.

11. Pas amat tersentuh apa yg berlaku di Ghaza. Kezaliman Yahudi terhadap Bumi suci ini. Pas mengucapkan tahniah dan sokongan kepada Hamas yg memprtahankan bumi Palestin. Bagi Pas isu bumi Palestin dan bebaskan Masjid al Aqsa menjadi agenda terpenting peringkat antarabangsa. Bgtu jg Pas tersentuh dgn apa syria, iraq dan negara2 Islam lain. PAS jua mengetahui kewujudan Isis yg melanggar konsep jihad yg sebenar. Pas tidak membenarkan ahlinya memasuki perjuangan melanggar konsep feqah jihad

0 ulasan:

 

Design in CSS by TemplateWorld and sponsored by SmashingMagazine
Blogger Template created by Deluxe Templates