Tiket ke syurga.. Dah beli?

Ana pernah terbaca kisah mengenai salah seorang tokoh sufi,Ibrahim bin Adham nama beliau.

Suatu hari beliau ingin untuk memasuki sebuah tempat pemandian awam.
Penjaganya meminta wang untuk membayar tiket masuk.Ibrahim bin Adham hanya menggeleng kepalanya seraya mengaku bahawa beliau tak punya wang untuk membayar harga masuk.


Lantas penjaga tempat pemandian itu berkata,

"Maaflah,jika saudara tidak mempunyai wang,saudara tidak dibenarkan untuk masuk ke sini."

Tatkala itu juga,Ibrahim bin Adham tersungkur ke atas tanah..Terdengar ratapan-ratapan kesedihan keluar dari mulutnya.Jadi,pengunjung dan orang ramai yang berada di situ berusaha menenangkan beliau.Bahkan,ada yang bermurah hati menawarkan diri untuk membayar harga masuk ke yampat pemandian awam tersebut 

Seraya Ibrahim bin Adham menjawab, "Aku menangis bukan kerana tidak dapat masuk ke tempat pemandian ini. Ketika si penjaga meminta wang untuk membayar harga masuk, aku terus teringat pada sesuatu yang membuatku menangis. 

"Jika aku tak diizinkan masuk ke tempat pemandian dunia ini kecuali jika aku membayar harga masuknya, harapan apa yang boleh aku miliki agar diizinkan memasuki surga? Apa yang akan terjadi padaku jika aku  dituntut: 

"Amal soleh apa yang telah kau bawa sebagai bekalan?"

"Apa yang telah kau kerjakan yang cukup berharga untuk boleh dimasukkan ke surga?"

"Sama ketika aku diusir dari tempat pemandian kerana tak mampu membayar, aku tentu tak akan diperbolehkan memasuki surga jika aku tak mempunyai amal soleh apa pun. Itulah sebabnya aku menangis dan meratap."
Dan orang-orang di sekitarnya yang mendengar ucapan itu langsung terjatuh dan menangis bersama beliau.

Dah beli tiket ke syurga?
Persoalannya,mampu ke kita beli?

0 ulasan:

 

Design in CSS by TemplateWorld and sponsored by SmashingMagazine
Blogger Template created by Deluxe Templates