P'raya selepas JK Terpilih selesai jalan tugas

KUALA LUMPUR, 4 Okt: Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) hari ini menggesa Perdana Menteri agar tidak mengadakan pilihan raya umum sebelum Jawatankuasa Khas Terpilih Parlimen mengenai pembaharuan sistem pilihan raya selesai menjalankan tugasnya.

Jawatankuasa Pemandu Bersih 2.0, Marina Chin Abdullah berkata, inkuiri awam kendalian jawatankuasa tersebut harus mengambil kira semua pandangan rakyat dari seluruh Malaysia mengenai sistem pilihan raya yang sedia ada.

"50,000 rakyat Malaysia yang menyokong perhimpunan Bersih 2.0, 9 Julai lalu harus diberi peluang menyatakan ketidakpuasan hati mereka terhadap sistem pilihan raya," kata beliau pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Beliau berkata, Bersih 2.0 menyambut baik penerimaan kerajaan terhadap cadangan penubuhan jawatankuasa tersebut yang disifatkan sebagai kejayaan rakyat.

Namun tegasnya, kerajaan tidak ikhlas untuk memperbaharui sistem pilihan raya jika tidak melaksanakan lapan tuntutan Bersih 2.0.

"Adalah menjadi tanggungjawab Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan kerajaan memastikan rakyat Malaysia dapat mengundi dalam suasana pilihan raya adil dan bersih," katanya.

Semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz di Dewan Rakyat membentangkan Rang Undang Penubuhan Jawatankuasa Khas Terpilih Parlimen untuk memperbaharui sistem pilihan raya.

Namun beliau tidak dapat memberi jaminan pilihan raya tidak akan diadakan sebelum jawatankuasa tersebut selesai menjalankan tugasnya seperti yang dituntut Pakatan Rakyat dan Bersih 2.0.

0 ulasan:

 

Design in CSS by TemplateWorld and sponsored by SmashingMagazine
Blogger Template created by Deluxe Templates