Serangan bom: DHPP Kelantan kunjungi konsul Thai

KOTA BHARU, 2 Okt: Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Kelantan hari ini telah mengambil langkah dengan mengadakan kunjungan hormat terhadap Konsul Thai bagi mendapat maklumat terkini serta menyerahkan satu memorandum kepada kerajaan Thailand.
Ini ekoran tragedi serangan bom di Pekan Golok, Selatan Thai bulan lepas turut melibatkan rakyat Malaysia dan sebahagiannya adalah rakyat Kelantan.

Deligasi yang diketuai oleh penasihatnya, Lee Weng Chun, turut disertai pengerusi negeri, Lim Guan Seng dan setiausaha, Tharuman a/l Arjunan.

Memorandum tersebut telah diserahkan kepada Timbalan Konsul, General Itti Kawepornsakul di pejabat Konsul General Diraja Thai.

Menurut Lee, kunjungan yang diadakan ini adalah untuk mendapat maklumat terkini perkembangan suasana di Selatan Thai dan juga menyerah satu memorandum yang memohon agar pihak kerajaan Thailand dapat memberi pampasan yang setimpal dan sama seperti rakyat mereka dapat.

“Saya amat gembira kerana layanan konsul Thai di Kota Bharu ini amat baik dan pihak mereka berjanji akan membantu sebaik mungkin termasuklah dari segi pampasan kepada keluarga mangsa tersebut,” katanya.

Setakat hari ini lima rakyat Malaysia telah meninggal dunia iaitu Wong Kai Sean, Wong Hong Yep, Foog Too Keh, Yan Wing dan Chan Yew Soon, sementara itu masih terdapat mangsa yang cedera dan dirawat di hospital negara tersebut.
Mereka ialah Lai Yok Long, Wee It Cheng, Cheng Yew Mang, Phoo King Kuang ( Hospital Sungai Golok ) dan Heng Chin Goa ( Hospital Yala ), manakala lima lagi iaitu Wong Wai Siong, Ling Yee Iung, Tan You Chang, Wong Chon Chang dan Law Yok Choi telah dibawa pulang ke Malaysia.
Lee juga berkata pihak kerajaan Thailand telah menyelesaikan segala urusan pengurusan mayat dan setakat ini mereka yang cedera telah menerima sumbangan RM1,000 atau 10 ribu Baht.

“Kami dari DHPP Kelantan amat sedih di atas kejadian yang berlaku ini dan pihak kami telah berusaha untuk memberi bantuan sebaik mungkin dan langkah mengadakan pertemuan dengan konsul Thai juga adalah untuk meringankan beban keluarga mangsa,” katanya lagi.

0 ulasan:

 

Design in CSS by TemplateWorld and sponsored by SmashingMagazine
Blogger Template created by Deluxe Templates